Amit a gumi abroncsnyomás-ellenőrző rendszerekről tudni érdemes
Mikortól kötelező?
Az EU-ban 2014. november 1. után forgalomba hozott új gyártású autók esetén kötelező széria tartozék a TPMS (tire-pressure monitoring system), magyarul az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.
Hogy működik?
Kétféle rendszert alkalmaznak a gyártók:
- Az indirekt rendszer az adatokat az ABS szenzorból nyeri. Az abroncsok belsejében nincsenek szenzorok. A rendszer csak menet közben működik, alacsony nyomás vagy defekt esetén figyelmeztet.
- A direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli, elemes szenzorok mérik a nyomást. A szenzorok jellemzően a szelepbe vannak beépítve.
Mi a teendő téli-nyári átszereléskor, ha indirekt rendszerű abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel van felszerelve az autóm?
Az átszerelés után újra kell kalibrálni a rendszert. Ezt az autó tulajdonosa is egyszerűen meg tudja tenni a gépkocsi beállításai között. .Az autó kezelési kézikönyve minden esetben tartalmazza, hogy kell elvégezni a kalibrálást. Ez a megoldás egyszerű és a tulajdonosnak nem jelent plusz költséget.
Mi a teendő téli-nyári átszereléskor, ha direkt rendszerű abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel van felszerelve az autóm és a téli gumikat külön felni garnitúrán használom?
Alapvetően 2 eset lehetséges:
- Az új nyomás-ellenőrző szelepeket csak egyszer kell párosítani az adott autóhoz, mert az autóhoz 10 szelepet lehet párosítani.
- Az új nyomás-ellenőrző szelepeket minden átszereléskor újra kell párosítani az adott autóhoz, mert az autóhoz csak 5 szelepet lehet párosítani.
Direkt rendszer esetén van egyéb feladat a rendszerrel?
- A szelepekben lévő elemek 4-5 év után lemerülnek, ezek nem cserélhetők, ezért új nyomás-ellenőrző szelepeket kell vásárolni.
- Sajnos egyes autót típusok esetén nem elég a szeleppel előre tudatni, hogy milyen autó típushoz lesz párosítva, de még az autó diagnosztikai rendszerét is programozni kell OBD2-n keresztül.
Honnan tudhatom meg, hogy direkt vagy indirekt rendszerrel van szerelve a gépkocsim?
- Bizonyos esetekben a gépkocsi használati kézikönyvében találunk rá utalást.
- Biztosan a kerék szétszerelésekor lehet megállapítani, hogy nyomás-ellenőrző szelep van a kerékben. A legtöbb esetben az autó forgalmazója is tud információt nyújtani a kérdésről.
Mennyibe kerül?
- Indirekt rendszer esetén nincs plusz költség, a kerekekben hagyományos szelepek vannak.
- Direkt rendszer esetén 15.000 Ft-ba kerülnek a szelepek kerekenként.
- Amennyiben szükséges, az OBD2 programozás 6490 Ft-ba kerül autónként.
Mi történik akkor, ha direkt rendszerű nyomás-ellenőrzős autó esetén nem vásárolok nyomásellenőrző szelepeket a téli felnikhez?
Az autó használható marad, azonban az autó műszerfalán egy jel lesz látható, ami a nyomás-ellenőrző rendszer hibáját jelzi.