EU matrica: mit jelentenek az értékelések? / Hogyan kell az EU gumiabroncs matrica jelöléseit értelmezni?

Az Európai Unió számos szabályt hozott az elmúlt években, melyek a környezettudatosságot, s egyúttal a vásárlók döntéseit hivatottak segíteni. Így született meg számos jelölés, melyekkel vásárlásaink során találkozunk, s ez alól a gumiabroncs sem kivétel. Az „EU gumiabroncs matrica rendelete” egy 2012 óta bevezetett jelölésrendszer, mellyel mi autósok könnyebben tudunk eligazodni a nagy gumiabroncs kínálatban. Ennek eredményeként minden EU tagországban forgalmazott gumit a gyártóknak 2012 júliusától az üzemanyag-hatékonyságra, a nedves tapadásra, valamint a zajszintre vonatkozó abroncscímkével kell ellátnia. Mindjárt hozzá is tennénk, hogy ezek a jelölők nem helyettesítik a gumiabroncs teszteket, hiszen nem mindenre adnak választ, no de nézzük, hogy mit is jelentenek.

LÉPÉSEK

Az üzemanyag-hatékonyság: Ez a paraméter lényegében azt mutatja meg számunkra, hogy adott abroncs használatával hogyan alakul az autó fogyasztása. A skála A-tól G-ig terjed, ahol A jelenti a legzöldebb kategóriát (s egyben a legalacsonyabb fogyasztást), míg a G az üzemanyag-hatékonyság szempontjából legrosszabbat (a D-t személyautók esetében nem alkalmazzák). A két szélsőérték között a fogyasztásban megmutatkozó különbség 7,5 százalék, ami első hallásra nem tűnik soknak, de például havi 1000 kilométeres futásteljesítménnyel számolva a megtakarítás éves szinten mintegy 60 liter benzin, illetve ennek megfelelő pénzösszeg lehet.

Nedves tapadás: Ez a jelölő A-tól F-ig terjedő skálán ad visszajelzést az adott gumiabroncs nedves tapadásáról (a D értéket személygépkocsik esetében itt sem használják). Az A érték a legjobb, míg az F a legrosszabb, de hogy konkrétumokról beszéljünk, lássuk a két végérték közötti eltérést. Ha „A” kategóriás abroncsokkal ellátott, 80 km/h sebességgel haladó autóval teljes erővel fékezünk, akkor 18 méterrel rövidebb fékúton tudunk megállni, mintha ugyanezt az „F” kategóriás gumiabroncsokkal tennénk.

A gördülés zaj: A címkének ez a része a gördülési zajra (mennyire „hangos” a gumi menet közben) vonatkozóan ad felvilágítást. A hangerőt általában decibelben adják meg, ám ezzel nem lennénk sokkal előrébb, ezért a szabályozásnál lényegében egy csendes, egy mérsékelt és egy zajos kategóriát hoztak létre, s feleltettek meg egy hangszóró piktogramnak. Ezek jelentése a következő:

TIPPEK

A decibel egy logaritmikus érték, ami azt jelenti, hogy egységnyi emelkedése jelentős zajszintnövekedéssel jár. A 3 decibellel magasabb zajszint esetén például kétszer olyan intenzív a külső zaj.

FIGYELMEZTETÉSEK

Ne kizárólag az EU gumiabroncs matricák jelölése alapján válasszunk, hiszen ezek több esetben nem adnak felvilágosítást az adott abroncs egyéb jellemzőire vonatkozóan. Így például egyáltalán nem adnak semmilyen információt az alábbi, vásárláskor és használatkor csöppet sem jelentéktelen esetekben:

Mindenképpen olvassuk el a független gumiabroncs tesztek eredményeit és kérjük ki szakértő véleményét is gumiabroncs vásárlása során.

Kapcsolódó források