Hány kilométert lehet menni egy nyári gumi garnitúrával?
Az egyik leggyakoribb kérdés, amit kapunk, hogy az adott gyártó konkrét nyári gumijával hány kilométert lehet “elautózni”. Erre a kérdésre nincs egyértelmű válasz, mert a felhasználás körülményeit nem ismerjük előre, pedig ezek határozzák meg leginkább, hogy milyen futásteljesítménnyel számolhatunk. A gumi-teszteken viszont azonos körülményeket teremtenek és így összehasonlíthatóvá válnak a nyári gumik. Oldalunkon 2008 óta folyamatosan gyűjtjük a nyári gumi teszteket, az újabbak esetén pedig már a részeredmények is látszanak, így a futásteljesítmény pontszámok is. Mindezek mellett összegyűjtöttük a legfontosabb tippeket ahhoz, hogy a nyári gumi minél tovább biztonságosan “autózható” legyen.
Hogyan növeljük a nyári gumi élettartamát?
- Használjuk a gyári méretet: Magyarországon sok autós nem a gyártó által előírt mérettel használja az autóját. Ebben részben a használtautó importnak is szerepe van: a kereskedők, miután behozzák az autót, kicserélik egy olcsóbbra, ami nem felel meg a gyári előírásoknak. Ez nem csak a guminak, de az autó futóművének, váltójának sem tesz jót.
- Ellenőriztessük rendszeresen a futóművet: A rossz futómű okozta felemás kopásról már írtunk, régebbi autóknál évente, újabb gépkocsiknál legalább 2-3 évente ellenőriztessük a futóművet.
- Tároljuk a nyári gumit megfelelően: A gumiabroncsot használaton kívül az UV sugárzás és az agresszív anyagokkal (pl. sós víz) való érintkezés öregíti, ezért figyeljünk a megfelelő tárolásra, ami száraz és napmentes helyet feltételez.
- Használjuk a gyárilag előírt nyomáson: Ha a gyárihoz képest alacsonyabb nyomáson használjuk az abroncsokat, akkor jelentősen növekszik a kopás mértéke. Habár így komfortosabb a vezetés, hiszen jobb a rugózás, de az abroncsot jobban „eszi” az út. Érdemes arra is figyelni, hogy a régen elterjedt 2 báros nyomás helyett a gyártok az autók súlyának növekedése okán sokszor már 2,5-3 báros nyomást írnak elő. Hogy pontosan mennyit, azt jellemzően a B-oszlop alján, esetleg a tanksapkánál lévő nyílásnál elhelyezett kis táblán ellenőrizhetjük.
- Vezessünk óvatosan: A gumival való spórolás legkézenfekvőbb módja persze az, ha komfortosabban vezetünk, finomabb kigyorsításokkal, óvatosabb fékezésekkel, lassabb kanyarvétellel. Így nem csak a gumi kopik lassabban, de a fogyasztás is csökken!