Egy autóval rendszeresen foglalkozni kell, vannak például kopó alkatrészek, amik időnként cserére szorulnak. Ezek sorában az egyik legfontosabb helyen szerepel a nyári gumi, melynek általános állapotát és persze a biztonságos közlekedést megalapozó profilmélységét érdemes legalább a nyári váltáskor ellenőrizni. Ezzel nem csak a vaskos közlekedési bírságot úszhatjuk meg, de egy kiadós tavaszi, nyári eső alkalmával elkerülhetjük az aquaplanningot is.
Azt ma már nagyon sok autós tudja, hogy a jogszabályban előírt minimális profilmélység 1,6 mm, de ha egy, a határértéket éppen csak teljesítő abronccsal vágunk neki a szezonnak, nagyot kockáztatunk. A gumi ugyanis már akár a szezon közepére „alá megy a jogszabálynak”, de általában véve igaz, hogy a nyári gumi akkor tudja ellátni feladatát, ha a profilmélység legalább 2,5-3 mm.
A profilmélység ellenőrzésére számos lehetőség és módszer adódik, az alábbiakban ezeket mutatjuk be, de elsőként a helyes mérés főbb szempontjait ismertetjük.
A gumiabroncs-profilmélység mérése során ezekre kell figyelni:
Ha biztosra akarunk menni és pontosan szeretnénk tudni, hogy mekkora is az abroncsunk profilmélysége, akkor erre a mélységmérő használata a legmegfelelőbb megoldás. Egy ilyen eszközzel tizedmilliméter pontossággal tudjuk meghatározni a profil mélységét. Mélységmérőből létezik igazán egyszerű, műanyag, kulcstartón hordható darab, de akad belőle digitális számkijelzős fajta is. Ára ennek megfelelően a pár száz forinttól néhány ezer forintig terjedhet. Szakszervizekben egyébként mindig akad profi mélységmérő, ezért ha itt cserélünk, kérjük meg a szerelőt arra is, hogy mérje meg az összes gumi profilmélységét, noha a legtöbben ezt alapból megteszik.
Kopásjelző (TWI) – a vészjelző
A kopásjelző (Tread Wear Indicator) az autógumi hosszanti barázdáiban, hornyaiban elhelyezett gumiblokk, melynek magassága 1,6 milliméter. A kopásjelző helyét a gyártók általában a TWI felirattal vagy egy kis háromszöggel jelölik. Annak érdekében, hogy az egyenetlen kopás is felismerhető legyen, egy gumiabroncson általában több „TWI-blokk” is megtalálható.
Mit jelez a kopásjelző? Lényegében a kritikus cserét, ha ugyanis az abroncs futófelülete egy vonalba kerül ezekkel a gumiblokkokkal (vagy akár csak eggyel is), akkor a profilmélység elérte a jogszabályban előírt minimális 1,6 millimétert, az abroncsot azonnal cserélni kel. Itt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy a kopásjelző és a futófelület ezt követően már együtt kopik, tehát a TWI valóban vészjelzőként szolgál, és azonnali cserét feltételez.
Kopásjelző számokkal
A gumigyártók folyamatosan fejlesztenek és ezek olyan apróságokban is megmutatkoznak, mint például a kopásjelző kivitelezése. A Nokian gumik esetében például a gumiban számok, egészen pontosan százalékos értékek láthatók, ezek eltűnésével és újabb számok „előkerülésével” követhető, hogy a gumi hány százalékos. Mindez arra is rávilágít, hogy ha kopásjelzőre hagyatkozunk, érdemes már a gumi vásárlása során érdeklődni, hogy hol, milyen formában érhető el az adott abroncson a TWI. Egyébként a „számos megoldás” annyiban jobb a hagyományos kopásjelzőnél, hogy segítségével pontosabb képet kapunk az abroncs futófelületének állapotáról.
Kopásjelző nyári gumik esetén
S ha már a specialitásoknál tartunk, a Contentinental is előrukkolt saját megoldásával, melyet kifejezetten a nyári gumik esetében alkalmaz. Itt lényegében megtalálható a hagyományos kopásjelző, mely az 1,6 milliméteres profilmélység elérésére figyelmeztet, de ezen felül ezek az abroncsok egy másik, 3 mm-es kopásjelzőt is tartalmaznak. Ezt az extrát egy kis esőcsepp jelöli, s arra hívja fel a figyelmet, hogy a profilmélység elérte azt a szintet, ahol az abroncs vízelvezető képessége már jelentősen csökken.
Profilmélység ellenőrzése pénzérmével – ha minden kötél szakad
Látványos és egyszerű módja a profilmélység ellenőrzésének a pénzérmés módszer, bár ezt pontos mérésre semmiképpen nem javasolnánk. Ekkor egy pénzérmét helyezünk el a gumiabroncs hosszanti hornyában (lehetőség szerint több helyen), s a látottak alapján iránymutatást kaphatunk arra nézve, hogy eljött-e a csere ideje.
100 forintos érme: A téli gumi biztonságosnak mondott 4 mm-es profilmélységét ellenőrizhetjük vele. Ha a 100 forintos érme ezüstős peremét már csak részben fedi a horony, akkor a gumi profilmélysége a 4 mm-es határ alatt van. Ezzel az abronccsal télen Ausztriában már nem is szabad közlekedni.
2 eurós érme: Szintén téli guminál használható, ha úgy látjuk, hogy az érme külső (ezüstös) peremét nem fedi a horony, akkor a gumi már nagyon kopott, cserére szorul.
1 eurós érme: Nyári gumik esetében alkalmazható, ha az érmét a horonyba helyezzük és sárgaréz-nikkel peremet már nem fedi a profil, akkor a gumi a biztonságosnak tartott 3 mm alatt van. Ha már az érme peremén lévő csillagok is láthatók, akkor az abroncs cserére szorul.