Az Európai Unió közös és egységes jelölésrendszert vezetett be, mely kötelező matricák formájában jelöli az unió területén forgalomba hozott abroncsokat. Az „EU matrica” alapvetően három paraméter mentén osztályozza a gumikat, ezek a zajszint, a nedves tapadás, valamint az üzemanyag-hatékonyság. Azt gondolnánk, hogy az egységes osztályozás nagy segítséget nyújt a megfelelő téli gumi kiválasztásában, ám ez nem igaz: a téli vezetés szempontjából lényeges tulajdonságok meglétére az EU matricákból ugyanis nem igazán kapunk választ. Az EU matrica jelöléseit az alábbiakban foglaltuk össze:
- Téli gumi vásárlásakor ne az EU matricák alapján válasszunk.
- Olvassuk el a friss teszteket, kérjük ki szakember véleményét az optimális abroncs kiválasztásához.
Zajszint: csöndes, mérsékelten zajos és zajos
Nyilván nem mindegy, hogy mennyire hangos egy gumiabroncs haladás közben, ezért az EU matrica egyik paramétere erről ad felvilágosítást: 1, 2, illetve 3 hullám formájában kell jelölni azt, hogy az adott gumi üzemben csendes, mérsékelten zajos, vagy éppen zajos. Ez utóbb egyébként a későbbiekben bevezetendő határérték fölé esik majd. Ha valaki most vásárol ilyet, az ne aggódjon: biztosan járhat vele a szabály érvénybe lépésekor is, mert az csak a „három hullámos” gumi forgalomba hozását tiltja majd a gyártók számára egy adott időponttól.
Nedves tapadás A-tól F-ig
A nedves tapadás jelölésrendszere arra vonatkozóan ad információt a vásárlónak, hogy a téli gumi nedves úton mennyire tapad, vagy kézenfekvően megfogalmazva milyen hosszú lesz a fékút. A két véglet között – egy A, illetve F kategóriás abroncsot alapul véve és 80 km/h-ás sebességről lassítva - akár 18 méternyi is lehet a különbség.
Üzemanyag-hatékonyság A-tól G-ig
A gépjármű üzemeltetése során, no és persze környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve a fogyasztás fontos szempont. Mivel ebben a gumi gördülési ellenállása is szerepet játszik, ezért nem mindegy, hogy melyik abroncsot választjuk. Az EU matricákon ezt A-tól G-ig jelölik: az A (zöld) a legtakarékosabb, mint a G (vörös) az üzemanyag-hatékonyság szempontjából legrosszabb, de még forgalomba helyezhető kategória. A jelölésrendszert konkrétumokra lefordítva a két végleg között 7,5 százalék lehet az eltérés: vagyis egy 100 km-en egy A-s gumival szerelt, 8 litert fogyasztó gépjármű G-s abroncsra váltva 0,6 literrel fogyaszt többet.
Többet mondanak a téli gumi tesztek
Az EU gumiabroncs-matrica imént felsorolt három paramétere hasznos, de a téli vezetés szempontjából mégsem ad teljes képet egy-egy gumi használatával kapcsolatban. Nem derül ki belőle például az, hogy milyen a vonóerő havas vagy jeges úton, s ugyanez igaz a fékútra is. Azt is látni kell, hogy ha számunka a kifejezetten jó A-kategóriás fogyasztás a fontos, akkor a téli tapadás kapcsán kell majd kompromisszumot kötni. Mindezeket figyelembe véve mi téli gumi vásárlásakor azt javasoljuk, hogy ne, vagy elsősorban ne az EU-s matricák alapján válasszunk új abroncsot! Olvassuk el a teszteket, kérjünk ki a kereskedő véleményét, így megtalálhatjuk a számunkra optimális abroncsot.