Ragaszkodjunk az autógyártó által megadott mérethez!
Ha mégis váltunk, akkor a teljes kerékátmérő változása nem lehet több, mint 2 %.
A súlyindexnek minimum akkorának kell lennie, mint a gyárilag előírt abroncs esetében.
Műszaki vizsgán garantáltan megbukik az az autó, ahol az abroncs a karosszéria síkjából kilóg.
Használja a váltóméret-kalkulátorunkat!
Gumiválasztáskor gyakran felmerül a váltóméret témaköre, melynek hátterében vagy a spórolás, vagy a vagányabb külső és ezzel együtt a jobb tapadás elérése áll. Biztonsági és az autó hajtásláncának tartósságát szem előtt tartó szempontok alapján egyaránt azt javasoljuk, hogy minden autóra olyan méretű abroncs kerüljön, amit a gyártó előírt.
Több, mint 100 ezer abroncsot vásárolnak tőlünk évente, s nagyjából 10 megkeresésből 3-nál merül fel a váltóméret kérdése. Általában két fő oka van annak, hogy az autós mást szeretne:
Szerencsére a többséget sikerül lebeszélni arról, hogy ne a gyárilag előírt abroncsot válassza. Akit nem, azokkal gyakran találkozunk újra; akadt olyan eset, ahol 5 perc múlva tért vissza a döntését megbánó autós, miután a szokott sebességgel áthajtott a közeli fekvőrendőrön.
Az autógyártók által az adott típushoz előírt mérettől való eltérés az alábbi, később akár jelentős pluszköltségek formájában jelentkező problémákat okozhatja:
Nem véletlen, hogy Németországban a gumiabroncs mérete az autó forgalmijában is szerepel, ha pedig valaki váltóméretet akar használni, azt engedélyeztetni kell: a váltóméretes gumit csak az után teheti fel, ha a forgalmiba is bejegyzik.
A legfontosabb szabály a váltóméret kiválasztása során, hogy a kerék teljes átmérője 2%-nál nagyobb mértékben ne térjen el a gyártók által előírt értéktől (különben máris bukjuk a garanciát). Mivel a váltóméret a felnit is érintheti, az alábbi táblázat szerint válasszunk.
Ha nagyobb felnit választunk, akkor növekszik az autó súlya, s persze nagyobb lesz a rugózatlan tömeg is. A nagyobb felnivel ráadásul a gumi vastagsága csökken, így a menetkomfort tovább romlik: a felni esetében 2 colos különbségnél már érezhetően sokkal jobban ráz az autó.
Műszaki vizsgán azt is ellenőrzik, hogy az autó abroncsa kilóg-e az autó síkjából, ha igen, akkor az szintén bukta. A terhelési indexre is figyeljünk oda, ha a gyártó abroncsa 94-es értéket határoz meg (ami abroncsonként 670 kg-ot jelent), akkor a váltóméretű abroncsnak is minimum ennyit kell tudnia.
Az USA-ban gyártott pickupok esetében előfordul, hogy a gumin szereplő méretek nem ugyanazok, mint, amit megszoktunk. A metrikus rendszerben a gumi oldalfalán látható számjegyek közül az első az abroncs szélessége milliméterben, a második pedig az oldalfal magassága az abroncs magasságának és szélességének arányában megadva (ami egy százalékos érték). Az USA-ból származó pickupok esetében azonban a szélesség (első szám) és az oldalfal magassága (második szám) egyaránt hüvelykben van megadva.