Kosár: 0 db

Autógumi kereső, méret alapján

Méret
/ R
Idény
Gyártó
Típus
Üzemanyag
Tapadás
Zaj

Autógumi kereső, autó alapján

Idény
Autómárka

Gumi + Felni összeszerelve

A szerelt kerék keresést az Alcar 3D konfigurátorába integráltuk. A 3D konfiguártorban összeállított szerelt kerék az Automax kosarába kerül bele.

Acél- és alufelni kereső

Az alu- és acélfelni keresést az Alcar 3D konfigurátorába integráltuk. A 3D konfiguártorban kiválasztott felni az Automax kosarába kerül vissza.

Nyári gumi jelölések: mi van az oldalfalon? (2017. 05. 18.)

Autótulajdonosként, ha nem is feltétlenül szükséges, a gondos nyári gumi választás jegyében mindenképpen érdemes az oldalfalon található jelölésekkel ismeretséget kötni. A méret mellett itt kapnak helyet azok a speciális, olykor gyártótól és autómárkától is függő paraméterek, melyek nagy segítséget, illetve pontos iránymutatást nyújtanak ahhoz, hogy a megfelelő abroncsot válasszuk.

Méret pl.: 205/55 R16: sorrendben az abroncs szélessége (205 mm), az oldalfal magassága (az abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban, 55%), a szerkezet (R, mint radiál), valamint a peremátmérő inchben (16).

A méret és az alap adatok

Választáskor a legfontosabb, hogy passzoljon a méret, mely a gumiabroncs oldalfalán látható, további paraméterekkel.

A számok és betűk jelentése a mellékelt példán keresztül a következő:

  • Szélesség: Az abroncs szélessége milliméterben megadva (példánkban 205), lényegében ez a futófelület szélessége.
  • Magasság: Az oldalfal magassága, amit az abroncs magasságának és szélességének arányában, százalékban adnak meg (példánkban 55).
  • Abroncs szerkezete: Az abroncs szerkezetére utaló jelölés, ma már szinte minden gumiabroncs radiál, vagyis R betűvel van jelölve.
  • Peremátmérő: Inchben adják meg (példánkban 16), lényegében azt mutatja, hogy a gumi milyen átmérőjű keréktárcsára szerelhető fel. Egy inch = 2,54 cm.
  • A méret és szerkezet mellett itt látható még további két fontos paraméter:
    • Terhelési index (példánkban 94): Megmutatja, hogy egy abroncs esetén mekkora lehet a maximális hordozott tömeg. A 94-es érték 670 kg-ot jelent, vagyis 4 ilyen gumi maximum 2680 kilónyi autót (az abban tartózkodókat is beleértve) képes biztonságosan szállítani.
    • Sebesség index (példánkban W), mely megmutatja, hogy a gumiabroncs milyen maximális sebességig használható biztonságosan. A W például 270 km/h-t jelenet.

A DOT szám

Ha használt abroncs vásárlására adjuk a fejünket (ne tegyük, válasszunk inkább az alacsonyabb árkategóriából újat), akkor nagy jelentősége van a DOT számnak, ebből deríthető ki a gyártási év, illetve hónap.

  1. Keressük meg a DOT feliratot az abroncs oldalfalán.
  2. A DOT felirat utáni első 4 karakter az abroncsgyár helyszínére, illetve a méretre utal.
  3. Az ezt követő 4 karakter a gyártót jelöli.
  4. Az utolsó négy – nagyon régi gumi esetében utolsó 3 – számjegy (általában bekeretezve) jelöli a gyártás idejét, az első kettő azt, hogy hanyadik héten, míg a második kettő azt, hogy melyik évben. Például a „4216” a 2016. 42. hetében készült gumit takar, míg a „129” egy 1999 12. hetében készült abroncsot. Ez utóbbinál persze már rég lejárt a szavatosság.

Új abroncs esetén frissnek a 3 évnél nem régebbi, újnak az 5 évnél nem régebbi gumi számít.

További speciális jelölések a nyári gumi oldalfalán

Ha tovább bogarásszuk az abroncsot, más jelöléseket is találhatunk, olykor pedig a gyártók saját kódokkal spékelik meg a gumit.

  • Tyre E mark: Ez egy karikában megjelenő „E” betű, mely arra utal, hogy az abroncs megfelel az Európai Unió zajszintre vonatkozó előírásoknak. Az E betű mellé néha egy szám is bekerül, ez egy országkód, mely a minőségbiztosítási vizsgálat helyére utal.
  • Gyártó ország: Ez is megtalálható nyári gumi oldalfalán (általában az országnév angolul), ha az abroncsot az EU-ban gyártották, akkor használaható a made in EU jelölés is.
  • A defekttűrő abroncsra vonatkozó speciális gyártói jelölések a következők:
  • Az alábbi jelöléseket pedig autómárkákhoz kötve használják a gyártók, kifejezetten az adott típusra kihegyezett tulajdonságokkal (pl.: jobb tapadás, alacsonyabb CO2 kibocsátás), olykor itt is defekttűrő abroncsokat megjelölve:
    • ★ (BMW, Mini)
    • AO, AO1, AO2…, AOE (Audi, az AOE deffekttűrő)
    • ALP (Alpina)
    • AM8, AM9, AMP, AMR, AMS, AMV, AMX, A6A (Aston Martin Vantage)
    • AR , ARR: Alfa Romeo Racing (Alfa Romeo)
    • B, B1 (Bentley)
    • BC (Bentley - kényelem-központú abroncsspecifikáció)
    • BL (Bentley - alacsony gördülési ellenállású abroncsspecifikáció)
    • F, F01, F02 (Ferrari)
    • FO (Ford)
    • HN (Hyundai)
    • HP (Pagani)
    • L (Lamborghini)
    • J, , J1, JRS, JLR (Jaguar)
    • J LR (Jaugar és Land Rover közös fejlesztése)
    • MC, MC1 (McLaren)
    • MGT (Maserati)
    • MO, MO1 (Mercedes)
    • MOE (Mercedes, defekttűrő)
    • MO-V (Mercedes, könnyű- és kisteherautókhoz)
    • MO * (Mercedes és BMW közös fejlesztése)
    • N0, N1, N2, N3, NX (Porsche)
    • PE (Peugeot)
    • RO1, RO2 (Audi quattro, Audi Sport)
    • T0 (Tesla)
    • TO (Toyota)
    • VOL (Volvo)
    • VW (Volkswagen)

Egyéb jelölések

És ha ez sem lett volna még elég, vannak olyan speciális jelölések, melyek nem autómárkához kötődnek, viszont szintén különleges tulajdonságra utalnak. Ilyen például a Michelin GRNX kódja, mely az adott típuson és méreten belül még alacsonyabb CO2 kibocsátásra utal.

Az amerikai piacon eltérő jelölésrendszert alkalmaznak, itt a treadwear (kopás), a traction (tapadás), és temperature (hőmérsékleti ellenállás) paraméterek mentén egyaránt külön kóddal jelöli az előbbi tulajdonságok gumira jellemző mértékét.


×