Használt téli gumi olcsón, megvegyem?

Vannak olyan autóalkatrészek, melyek használtan is beszerezhetők, mert nem kopnak, s így nem csökkentik sem a vezetés élményét, sem a biztonságot. Ilyen például egy lámpabúra, de vajon a használt fékbetéteknek van létjogosultsága? Ez utóbbi igaz a használt téli gumik esetében is, hiszen egy olyan kopó alkatrészről van szó, ami befolyásolja az autó menettulajdonságait és ezeken keresztül a vezetés biztonságát is.

A legtöbb esetben többe kerül használni, mintha új abroncsot vásárolnánk.

A használt nyári abroncsokról szól cikkünkben már leírtuk, s ez a nem új téli gumik esetében is igaz: ezek az abroncsok javarészt külföldi importból származnak, gazdájuk pedig azért vált meg tőlük, mert közlekedni ezekkel már nem volt biztonságos.

A még biztonságos és a vásárláskor elvárt minimum

A téli abroncsok profilmélységénél két fontos értéket érdemes megjegyezni.

  1. Biztonságos minimum: Ugyan a jogszabály minimálisan 1,6 milliméteres profilmélységet ír elő, a téli gumi 4 mm-es határig tudja azt, amire tervezték: megfelelő tapadást és úttartást biztosítani hideg, havas körülmények között. 4 mm alatt ugyanis a gumin elhelyezett lamellák már nem nyílnak ki, így pl. nem kapaszkodik bele a gumi a hóba, ami közel azt eredményezi, mintha nyári gumival közlekednénk.
  2. Használt abroncs vásárlása esetén alkalmazandó minimum: Használt abroncs vásárlása esetén a biztonságos minimum persze nem elegendő, hiszen ha éppen 4 mm-el vásárolunk, akkor gyakorlatilag már a gumi nem nyújt megfelelő biztonságot gyorsítás, fékezés, kanyarodás esetén. Éppen ezért a minimum érték itt a 7 mm, ezzel jó esetben akár két szezont is kihúzhatunk, az alatt viszont semmiképpen ne vásároljuk meg.

Mire figyeljünk, ha használt téli gumit veszünk?

A profilmélység mellett a használt téli abroncs vásárlásakor az alábbiakra mindenképpen figyeljünk.

  1. Ellenőrizzük a legalább 7 milliméteres profilmélységet az összes abroncson, és lehetőség szerint egy gumi esetében is 2-3 helyen. Ha különböző értékeket mérünk, az egyenetlen kopásra utal, az ilyen abroncsot azonnal kerüljük!
  2. A 30-40-50 százalékosként hirdetett gumi valójában már nem megfelelő, nem biztonságos, ezeket is kerüljük. Ha egy téli abroncs új korában 10 mm-es profilmélységgel rendelkezett, akkor 30 százalékosan már csak 3-mal, ami a biztonságos szint alatt van. Persze jól hangzik, és a jogszabályi előírást is teljesíti, de már egyáltalán nem biztonságos a használat.
  3. Ne vásároljunk defektes gumit, mert nem tudjuk, hogyan javították. A javítás tényét kezünkkel a gumi belső oldalfalát végigtapintva tudjuk ellenőrizni.
  4. 4 teljesen egyforma abroncsot vásároljunk, ha csak egyetlen paraméterében is eltérő az abroncs (akár a mintázat tekintetében is), máshogy fog viselkedni mint a többi. Fontos a méret is (olyat válasszunk, amit az autó üzemeltetési kézikönyve előír), és persze a gyártás éve, amit a DOT-szám alapján ellenőrizhetünk: egy gumi 10 évig őrzi meg a megfelelő állagot, a gyártók pedig a felszerelés utántól számítják a garanciát 5 évig (ez utóbbit időpontját persze ellenőrizni nem tudjuk).
  5. Magánszemélytől vásároljunk, így jobb eséllyel veszünk olyan abroncsot, ami még használható. Használt gumival kereskedő cégek gyakran ígérnek ingyen házhozszállítást: ez persze jó lehetőség arra, hogy ellenőrzés nélküli gumit vásároljunk. Szerencsére online rendelésnél ezt orvosolhatjuk az elállási joggal, 14 naptári (!) napon belül visszavihetjük a terméket, mivel nem volt módunk annak pontos ellenőrzésére.

A ritka kivétel használt téli gumi vásárlására

A fentieket is figyelembe véve használt téli gumit maximum magánszemélytől érdemes vásárolni (pl. autó eladásakor garázsban maradt darabok): itt előfordulhat, hogy valóban jó minőségű, legalább 7 mm-es profilmélységű abroncshoz tudunk hozzájutni, a használt gumi importban ilyen nem igazán létezik.

Szerencsére egyre kevesebben keresik a használt téli abroncsot, mert tisztában vannak annak kockázataival, mi pedig ahogy eddig sem, úgy a jövőben sem foglalkozunk nem null kilométeres autógumi eladásával. Aki évente nem megy többet, mint 10 ezer kilométer, annak érdemes elgondolkodni a négy évszakos gumit, mint biztonságos, de mégis olcsóbb alternatíván.