Egyvalamit szögezzünk már le az elején, a Magyarországon kapható olcsó használt gumik nagy többsége külföldön már újrafeldolgozásra ítélt abroncsok importjából származik, vagyis alapvetően már selejt. Használtgumi fronton az egyetlen járható út, ha magánszemélytől vásárolunk, de érdemes nagyon odafigyelni, és persze ne dőljünk be az olyan hirdetéseknek, amik 30 százalékos gumit ígérnek, mert ez alapból átverés. A legjobban akkor járunk, ha inkább az olcsó árkategóriában keresünk új, 0 km-es abroncsot.
A rendszerváltás idején a magyar autóstársadalom előnyben részesítette a használt gumit, nagyjából erre volt lehetősége mindenkinek, meg persze még kínálat sem volt igazán. Aztán a 90-es években folyamatosan nőtt azok aránya, akik inkább az új gumi beszerzésére voksoltak, 2005-re pedig gyakorlatilag már ők kerültek elsöprő többségbe. Ehhez a pozitív folyamathoz nagyban hozzájárult, hogy megjelent a széles választék, így a prémium márkáktól kezdve az alacsony árfekvésű abroncsokig ki-ki megtalálhatta a számára legjobbat. A 2008-as gazdasági válság nálunk is éreztette a hatását, így a 2009-es nyári gumira történő váltáskor újra megnőtt a használt gumik iránti kereslet. Hozzánk is sok kérdés futott be, hogy árulunk-e használt abroncsot. Akkor, most és a jövőben is kizárólag új gumikat fogunk értékesíteni, s ennek megvan az oka.
Magyarországon ma a használtgumi piac két forrásból táplálkozik:
- Használt gumi magánszemélytől: Ez a kevésbé jellemző forrás, miközben innen akár még jó minőségű és több évig kiszolgáló használt gumit tudunk beszerezni. Hogyan lehet ez? Például a tulajdonos eladja az autóját és megfeledkezik arról, hogy a garázsban ott van még egy garnitúra, vagy egyszerűen jobbnak látja, ha külön árulja, mert így összességében több pénzhez jut. Ezek az olcsó nyári abroncsok, feltéve, ha megvan a legalább 3 mm-es profilmélység és még pár feltétel (lásd. még később), megvehetők.
- Külföldről importált használt gumi: Nagy mennyiségben „érkezik” főképp Németországból, magyar kereskedők hozzák be. Mindez tulajdonképpen gumiként töltött pályafutásuk utolsó előtti pillanatában történik, hiszen egyébként már mennének újrahasznosításra, hogy aztán gumiőrlemény, játékkerék vagy éppen aszfaltalapanyag legyen belőlük. Ezekre az abroncsokra az a jellemző, hogy az német autósok és gumiszerelők véleménye alapján már a használhatatlan és veszélyes kategóriába tartoznak. Ezt a forrást mindenképpen érdemes messziről mindenkinek elkerülne.
Ezekre figyeljünk, ha mégis használt gumit veszünk
A fentieket figyelembe véve, ha mégis olcsó használt gumi vásárlására adjuk a fejünket, mindenképpen magánszemélytől szerezzük be és az alábbiakra figyeljünk:
- A profilmélységre: Jogszabályban a kötelező minimum 1,6 mm, de ha az olcsó használt gumi már csak ennyit tud, pár hét utána már bekopik annyira, aminél már büntetnek. Nyári gumik esetében a biztonságos profilmélység 2,5-3 mm, ezzel nedves úton még képes kiszorítani a vizet, az autó „nem úszik fel”. Ezt figyelembe véve a 4-5 mm-es profilmélység lehet az ésszerű minimális cél vásárláskor, de arra is ügyeljünk, hogy ezt több helyen és minden gumin ellenőrizzük. Arról, egyébként, hogy mikor számít egy nyári gumi kopottnak, részletesen itt már írtunk.
- Kerüljük messziről a még 30-40-50 százalékosként hirdetett gumikat: Hogy miért? Tegyük fel, hogy használt nyári gumit 30 százalékosként hirdetnek, amiről így azt gondoljuk, hogy élettartamának még kb. a harmada hátra van, de valójában már nem. Ha a profilmélység gyártáskor 8 mm volt, akkor ez a gumi most már – 30 százalékosan – mindössze 2,4 mm, ami már a 3 mm-es biztonsági határ alatt van és még egy kilométert sem autóztunk vele (és nem is fogunk sokat).
- Nézzük meg a gumi kopását: Ha egyenletes mind a 4 abroncs esetében, akkor megvehető (ezt célszerű körbeforgatással alaposan ellenőrizni). Ha a gumi egyik széle jobban kopott, vagy a kopás kagylós (ezt a menetiránynak megfelelően görgetve és közben kézzel „simogatva” vehetjük észre), akkor mondjunk le róla!
- Ne vegyünk defektes gumit: A javítás nyomait a gumi belső falán keressük kézzel, mert kívülről általában nem igazán látszik. Mivel nem tudjuk, hogyan javították, az ilyen használt gumit is érdemes az eladónál hagyni.
- Ellenőrizzük a méretet, gyártási évet: Egyrészt a méret ellenőrzésével tudhatjuk meg biztosan, hogy a használt gumi jó lesz-e az autónkhoz. A gyártási évnek pedig azért van jelentősége, mert egy gumi 10 évig őrzi meg az állagát, illetve a már felszerelt gumik esetében általában 5 év a gyártói garancia.
Használt gumi helyett olcsó újat?
Igen, ez is egy alternatíva, és valójában a legjobb. Az olcsó árkategóriájú abroncsok között is akad olyan, ami kevesebb kompromisszummal jár, miközben null kilométeres abroncs esetében nem kell amiatt aggódni, hogy vajon minden hibát észrevettünk, minden apróságra odafigyeltünk vásárláskor.
Használt nyári és téli gumik helyett mi ezeket az olcsó árkategóriájú márkákat javasoljuk:
Saetta, Rotalla, Infinity.