Nyári gumi jelölések: mi van az oldalfalon?
Autótulajdonosként, ha nem is feltétlenül szükséges, a gondos nyári gumi választás jegyében mindenképpen érdemes az oldalfalon található jelölésekkel ismeretséget kötni. A méret mellett itt kapnak helyet azok a speciális, olykor gyártótól és autómárkától is függő paraméterek, melyek nagy segítséget, illetve pontos iránymutatást nyújtanak ahhoz, hogy a megfelelő abroncsot válasszuk.
Méret pl.: 205/55 R16: sorrendben az abroncs szélessége (205 mm), az oldalfal magassága (az abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban, 55%), a szerkezet (R, mint radiál), valamint a peremátmérő inchben (16).
A méret és az alap adatok
Választáskor a legfontosabb, hogy passzoljon a méret, mely a gumiabroncs oldalfalán látható, további paraméterekkel.
A számok és betűk jelentése a mellékelt példán keresztül a következő:
- Szélesség: Az abroncs szélessége milliméterben megadva (példánkban 205), lényegében ez a futófelület szélessége.
- Magasság: Az oldalfal magassága, amit az abroncs magasságának és szélességének arányában, százalékban adnak meg (példánkban 55).
- Abroncs szerkezete: Az abroncs szerkezetére utaló jelölés, ma már szinte minden gumiabroncs radiál, vagyis R betűvel van jelölve.
- Peremátmérő: Inchben adják meg (példánkban 16), lényegében azt mutatja, hogy a gumi milyen átmérőjű keréktárcsára szerelhető fel. Egy inch = 2,54 cm.
- A méret és szerkezet mellett itt látható még további két fontos paraméter:
- Terhelési index (példánkban 94): Megmutatja, hogy egy abroncs esetén mekkora lehet a maximális hordozott tömeg. A 94-es érték 670 kg-ot jelent, vagyis 4 ilyen gumi maximum 2680 kilónyi autót (az abban tartózkodókat is beleértve) képes biztonságosan szállítani.
- Sebesség index (példánkban W), mely megmutatja, hogy a gumiabroncs milyen maximális sebességig használható biztonságosan. A W például 270 km/h-t jelenet.
A DOT szám
Ha használt abroncs vásárlására adjuk a fejünket (ne tegyük, válasszunk inkább az alacsonyabb árkategóriából újat), akkor nagy jelentősége van a DOT számnak, ebből deríthető ki a gyártási év, illetve hónap.
- Keressük meg a DOT feliratot az abroncs oldalfalán.
- A DOT felirat utáni első 4 karakter az abroncsgyár helyszínére, illetve a méretre utal.
- Az ezt követő 4 karakter a gyártót jelöli.
- Az utolsó négy – nagyon régi gumi esetében utolsó 3 – számjegy (általában bekeretezve) jelöli a gyártás idejét, az első kettő azt, hogy hanyadik héten, míg a második kettő azt, hogy melyik évben. Például a „4216” a 2016. 42. hetében készült gumit takar, míg a „129” egy 1999 12. hetében készült abroncsot. Ez utóbbinál persze már rég lejárt a szavatosság.
Új abroncs esetén frissnek a 3 évnél nem régebbi, újnak az 5 évnél nem régebbi gumi számít.
További speciális jelölések a nyári gumi oldalfalán
Ha tovább bogarásszuk az abroncsot, más jelöléseket is találhatunk, olykor pedig a gyártók saját kódokkal spékelik meg a gumit.
- Tyre E mark: Ez egy karikában megjelenő „E” betű, mely arra utal, hogy az abroncs megfelel az Európai Unió zajszintre vonatkozó előírásoknak. Az E betű mellé néha egy szám is bekerül, ez egy országkód, mely a minőségbiztosítási vizsgálat helyére utal.
- Gyártó ország: Ez is megtalálható nyári gumi oldalfalán (általában az országnév angolul), ha az abroncsot az EU-ban gyártották, akkor használaható a made in EU jelölés is.
- A defekttűrő abroncsra vonatkozó speciális gyártói jelölések a következők:
- Az alábbi jelöléseket pedig autómárkákhoz kötve használják a gyártók, kifejezetten az adott típusra kihegyezett tulajdonságokkal (pl.: jobb tapadás, alacsonyabb CO2 kibocsátás), olykor itt is defekttűrő abroncsokat megjelölve:
- ★ (BMW, Mini)
- AO, AO1, AO2…, AOE (Audi, az AOE deffekttűrő)
- ALP (Alpina)
- AM8, AM9, AMP, AMR, AMS, AMV, AMX, A6A (Aston Martin Vantage)
- AR , ARR: Alfa Romeo Racing (Alfa Romeo)
- B, B1 (Bentley)
- BC (Bentley - kényelem-központú abroncsspecifikáció)
- BL (Bentley - alacsony gördülési ellenállású abroncsspecifikáció)
- F, F01, F02 (Ferrari)
- FO (Ford)
- HN (Hyundai)
- HP (Pagani)
- L (Lamborghini)
- J, , J1, JRS, JLR (Jaguar)
- J LR (Jaugar és Land Rover közös fejlesztése)
- MC, MC1 (McLaren)
- MGT (Maserati)
- MO, MO1 (Mercedes)
- MOE (Mercedes, defekttűrő)
- MO-V (Mercedes, könnyű- és kisteherautókhoz)
- MO * (Mercedes és BMW közös fejlesztése)
- N0, N1, N2, N3, NX (Porsche)
- PE (Peugeot)
- RO1, RO2 (Audi quattro, Audi Sport)
- T0 (Tesla)
- TO (Toyota)
- VOL (Volvo)
- VW (Volkswagen)
Egyéb jelölések
És ha ez sem lett volna még elég, vannak olyan speciális jelölések, melyek nem autómárkához kötődnek, viszont szintén különleges tulajdonságra utalnak. Ilyen például a Michelin GRNX kódja, mely az adott típuson és méreten belül még alacsonyabb CO2 kibocsátásra utal.
Az amerikai piacon eltérő jelölésrendszert alkalmaznak, itt a treadwear (kopás), a traction (tapadás), és temperature (hőmérsékleti ellenállás) paraméterek mentén egyaránt külön kóddal jelöli az előbbi tulajdonságok gumira jellemző mértékét.