Sérülések, hibák az autógumin: okok és elkerülési módok

Mindenki tisztában van azzal, hogy az autógumi nem örökéletű, hiszen idővel öregszik, a használat során pedig kopik. Utóbbi esetében a sofőr vezetési stílusa a meghatározó, vagyis az, hogy mennyire agresszívan gyorsít, milyen mértékben feszegeti a jármű és az abroncs határait a kanyarokban, illetve az is, hogy gyakran szokott-e satufékezni. Ezek után az sem meglepő, ha az egyik autós ugyanazzal a gumival akár 3-4-szer akkora távot képes megtenni az abroncscseréig.

A vezetés mellett azonban akad jó néhány olyan helyzet, ami extra sérüléséket, hibákat okozhat az abroncson, az alábbiakban ezeket vesszük sorra. Elöljáróban fontos megjegyezni, hogy a gumik állapotát és nyomását rendszeresen, legalább kéthetente ellenőrizni kell, hiszen ekkor derülhet fény a rendellenes kopásokra, vagy akár a még javítható lassú defekt meglétére is.

1. Defekt – mindannyiunk rémálma

Minden autós rémálma az abroncs lyukadása, annak is leginkább a hirtelen lezajló változata, a durrdefekt. Bekövetkezését leggyakrabban a gumi futófelületébe jutó éles tárgy okozza, de kialakulhat egy korábbi sérülés kapcsán a gumira jutó extra terheléskor (pl.: nagy sebesség mellett), vagy akár kátyúba hajtáskor is, ez a gumi lufiszerű robbanásának eredményeként nem javítható.

Szerencsésebb a helyzet, ha ún. lassú defektről van szó, vagyis a gumi lyukadását okozó tárgy, pl. egy szög, egyben tömítőként is szolgál. Ha a sérülés nem az oldalfalon vagy a futófelület szélén található és nem használták az abroncsot a jelentős nyomásvesztés után, akkor a defekt javítható. Az így újjászületett autógumi azonban már nem a „régi”: a javított abroncsokkal a gumi oldalfalán megtalálható sebességindexben megadott maximummal már nem szabad közlekedni.

2. Kordszál-szakadás (dudoros oldalfal)

Nagyobb kátyúba történő belehajtáskor vagy „járdázáskor” olyan erők léphetnek fel, melyeket még az abroncs karkasza sem tud kezelni, elpattannak a benne lévő kord szálak. Magyarországon ez gyakori probléma, megelőzni csak körültekintő vezetéssel lehet, bár a kátyúk esetében ez sem könnyű feladat.

A szálszakadás általában elég látványos, ha nem követi azonnali peremfal szakadás, akkor kisebb-nagyobb dudor jelzi az abroncs oldalfalán. Nagy ritkán előfordul, hogy a hibát csak szakavatott szem képes felfedezni. Ezért kiemelten fontos, hogy padkázás vagy kátyúba hajtás után szakműhelyben ellenőriztessük az abroncs állapotát, mert a láthatatlan hiba eredményeként a gumi komoly gondot okozhat.

3. Rendellenes kopások az abroncs felületén

A gumiabroncs sérüléseinek, hibáinak harmadik, az előzőekben felsoroltakhoz képest már jóval ritkábban jelentkező csoportját a rendellenes kopások adják. Ennek számos fajtája lehet, okai pedig a futóművel kapcsolatos beállítási problémákra, a lengéscsillapító hibájára, illetve a nem gyári guminyomáson történő használatra utalnak. Ezek a deformációk nem javíthatók, de a gépjármű rendszeres karbantartása révén könnyen megelőzhetők, nézzük a megrajzolt kopásminta alapján elnevezett típusokat!

Fűrészfogas kopás

Féloldalas kopás

Középső kopás

Kagylós kopás

Diagonális kopás

Futófelületi darabok kiszakadása

Foltos kopás (lapra fékezés, radírozott kopás)

Végezetül a gumiabroncs sérülései és hibái kapcsán néhány gyakori kérdésre szeretnénk választ adni.

Mikor alkalmazható a garancia a gumiabroncs-sérülések esetében?

A fenti esetek egyikében sem, hiszen azok vagy egy szerencsétlen külső tényező vagy saját magunk gondatlansága okán alakult ki. Garanciát abban az esetben tudunk érvényesíteni, ha a hiba a gyártás során keletkezett.

Milyen gyakran és milyen helyzetekben ellenőrizzük az autógumi állapotát?

Fontos, hogy az abroncsok állapotát legalább havonta, de inkább 2 hetente ellenőrizzük, kátyúba hajtás, illetve padkázás után pedig minél előbb vigyük a futómű ellenőrzését is elvégezni képes gumiszervizbe.