Az elmúlt években a magyar autós egyre tudatosabban vásárol, s ennek során odafigyel a gumi gyártási évére, amit a DOT-számból lehet megtudni (lásd. jelölések a gumi oldalfalán). A DOT-szám azonban tényleg csak annyit árul el, hogy mikor készült az abroncs. Szakszerű tárolás esetén azonban egy 2 éves, de még nem felszerelt gumi is pontosan ugyanazt tudja, mint mondjuk egy idei, nem véletlen, hogy a garancia is a felszereléstől, s nem a gyártástól indul.
Új gumi esetén az 5 évnél régebben gyártott
Felszerelt guminál a 10 évnél örgebb
A téli gumi öregedésének kérdése általában két tipikus esetben merül fel. Az egyik a saját vagy vásárolni kíván használt abroncs esetében, a másik pedig az új téli gumi beszerzése során.
Új abroncs esetén frissnek a 3 évnél nem régebbi, újnak az 5 évnél nem régebbi gumi számít, feltéve, ha azt megfelelően tárolták. A modern abroncsokat ugyanis olyan összetevővel látják el, ami megakadályozza az ózonnal való reakciót, így ezek az gumik már évek múlva sem keményednek meg: a gyártók szerint szakszerű tárolás mellett gyári paramétereiket 5 éves korukig őrzik meg. Mindezt figyelembe véve, ha egy 2017-ben újonnan, kereskedőtől vásárolt téli gumi DOT-száma 2015 vagy 2016-os gyártásról árulkodik, ne essünk kétségbe, az abroncs éppoly tökéletes, mintha 2017-ben készült volna. Logisztikai okokból a gumiabroncsok sok esetben minimum fél egy éves tárolás után kerülnek a fogyasztókhoz, ugyanis a téligumikat legtöbbször tavasszal és nyáron gyártják, a nyáriakat meg télen. Ugyancsak a fentiek következménye az is, hogy a gumira vállalt garancia nem a gyártás időpontjától, hanem az első szerelés napjától él.
Leginkább a naptól, pontosabban az UV-sugárzástól. Ezen kívül az öregedésben meghatározó szerepet játszik maga a használat is, pontosabban az azzal járó fizikai behatások és a magas hőmérséklet. Ez utóbbi egy téli gumi esetében akár a 100 fokos tartományt is bejárhatja, hiszen egy zimankós téli reggelen az abroncs -15 fokról indul, az autópályán megtett kilométerek alatt pedig 75-80 fokra is felmelegedhet (főleg, ha az előírthoz képest alacsonyabb nyomáson üzemeltetjük).
Korábban már írtunk arról, hogy miért nem érdemes használt nyári gumit vásárolni, nos az ott leírt indokok a téli abroncsok esetében is megállják a helyüket. Ráadásul hiába tudjuk a DOT-szám alapján a gyártási évet, a tárolás és használat körülményeit egyáltalán nem ismerjük, még külsőre jó állapotú gumi is lehet „nagyon öreg”. Ha a saját magunk által használt téli gumi öregedését akarjuk megállapítani, akkor irányadó lehet a szerelés időpontja, a tárolás (nyáron nem használtuk, napfénymentes helyen tartottuk,), a profilmélység (még legalább 4 mm) és a vezetési érzet. Ez utóbbi kapcsán a gumi öregedésére utalhat a nagyobb fékút, valamint az oldalfalon látható repedések.
A gyártók egyöntetű véleménye, hogy a 10 évnél öregebb téli gumit cserélni kell még akkor is, ha egyébként megvan a még biztonságosnak tartott 4 mm-es profilmélység. Ha ilyen helyzetbe kerülünk, akkor valószínűleg olyan keveset autózunk évente, hogy megéri elgondolkodni a négy évszakos gumira történő váltáson.