Terepjáró: gumiabroncs fajták, típusok
Régebben mélyen a pénztárcájába kellett nyúlnia annak, akik terepjáró-gumiabroncs vásárlására adta a fejét, ugyanis ebben a kategóriában szinte kizárólag a prémium márkák voltak jelen. Ma már a kínálat nem csak a használatot alapul vevő típusokban, de árkategóriában is jelentős, legalábbis ha közúti használatról van szó. Akár 20 colos felnire is találunk 10-15 ezer forintos kínait, de a prémium kategóriában a 100 ezer feletti összeg sem ritka – darabonként.
Terepjáróra létezik közúti (s inkább csak oda is való), az átmeneti megoldást képező vegyes (All Terrain, A/T), és a kifejezetten terepezők igényeire alakított terepgumi (Mud Terrain, M/T).
A használatot figyelembe véve alapvetően 3 gumifajta kapható a terepjárókra, s ezek a külső szemlélődő számára leginkább a mintázat kapcsán különböztethetők meg. Kezdjük a közútival, mert ez a leggyakoribb.
Közúti használatra szánt abroncsok (Highway Terrain, vagy H/T)
A városi terepjárók (SUV-ok) nálunk is nagy népszerűségnek örvendenek. Ezek azok a járművek, melyek szinte kizárólag közúton közlekednek, ritkán kerülnek terepre.
Főbb jellemzők:
- Ezek az abroncsok legtöbb tulajdonoságukat tekintve közel azonosak a hagyományos személyautókra kapható gumikkal, hasonlóan viselkednek ugyanazon körülmények között, úgy is kopnak. Mivel a mintázat is ennek megfelelő, hiába a négykerék-hajtás, ezekkel a gumikkal extrém körülmények között ne próbálkozzunk terepen!
- A kínálatban már van defekttűrő, sőt négy évszakos abroncs is, tapasztalataink szerint ez utóbbi a leghalkabb a közút használatra szánt terepgumik között, ami jó kompromisszum lehet azoknak, akik nem mennek többet évente 10-12 ezer kilométernél.
Ár tekintetében egyaránt megtalálható az olcsó, közepes és prémium kategória. Példák árkategóira szerint:
Vegyes használatra szánt abroncsok (All Terrain, vagy A/T)
Ezeknek az abroncsoknak a mintázatát úgy alakítják ki, hogy közúti használatban és terepen egyaránt megállják a helyüket, persze ez némi kompromisszumot is jelent a sofőr számára mindkét helyzetben.
- A durvább mintázat okán zajosabbak, mint a közútiak.
- Terepen szintén jól boldogulnak, de azért az extrémebb szituációkban elkél a segítség, nagy sárban ezekkel az abroncsokkal is könnyen el lehet akadni.
- Szinte mindig 4 évszakosak.
- Többnyire pickupokra szerelik ezt a fajtát, az abroncs ballonosabb (jellemző a 70-es per érték), így jobb a teherbírás is.
- Akadnak országok, pl. Ausztrália is ilyen, ahol kifejezetten előírják a vegyes használatú abroncs bevetését.
- Esztétikai szempontból sokszor elvárás az OWL (Outlined White Letter): a rövidítés arra az „extrára” utal, hogy a gumi gyártóját és főbb paramétereit fehérrel festik meg, a látványos megjelenés a terepes imázst erősíti.
- Itt a kínálat már nem olyan széles, mint az all terrain esetében, néhány példa: Dunlop Grandtrek AT3, Kumho KL78 A/T, Nexen Roadian A/T II
Kifejezetten terepre szánt abroncsok (Mud Terrain, M/T)
Elérkeztünk a legszűkebb kínálattal rendelkező, s egyben legdrágább kategóriához. Ezeket az abroncsokat kifejezetten azoknak készítik a gyártók, akik extrém körülmények között dolgoznak (pl.: vadászok), vagy extrém terepkörülmények között érzik jól magukat (hobbyterepezők, versenyzők).
- A mud terrain (M/T) abroncsok mintázata nagyon durva, így a gumi még kifejezetten nehéz terepen is képes megkapaszkodni és persze az autót és utasát célba juttatni.
- Gyárilag ilyen abroncsot egyetlen autóra sem szerelnek, ezt tényleg „kérni” kell.
- A mintamélység ennek megfelelően 13-17 mm is lehet, vagyis hosszában akár egy gyufásdobozt is elrejthetünk benne.
- Ennek köszönhető az is, hogy rendkívül zajosak, a közúti forgalomban azonban még így is használhatók, bár ott erősen kopnak.
- Ebben a kategóriában már csak a jóval magasabb alapanyag-szükséglet okán sincs olcsó, a közép és prémium árkategória a jellemző.
- Ismertebb típusok: Bfgoodrich Mud-Terrain T/A KM2, Kumho KL71 M/T, Kumho Road Venture MT51, Goodyear Wrangler MT/R