Egyszerű szemrevételezéssel, rosszabb esetben már „érzetre” is könnyen megállapítható, ha egy nyári gumi csérére szorul. Akad ugyanakkor néhány praktika, amivel egy új nyári gumi élettartamát jelentősen növelni tudjuk, az alábbiakban ezeket a hasznos tippeket is bemutatjuk.
A Forma-1 rajongók tudják, hogy a slick, vagyis tükörsima gumi biztosítja a legjobb tapadást, persze csak száraz aszfalton. Ha megered az eső, azonnal felkerülnek a már „barázdált” átmeneti, erőteljesebb csapadék esetén pedig a nagy mennyiségű víz kiszorítására tervezett esőgumik. Nincs ez másképp a nyári gumik esetében sem: egy még nem elöregedett, de a profilmélységet tekintetve már a jogszabályban előírt 1,6 mm-es mélységet nem teljesítő abroncs száraz és meleg időben akár még jobban is tapadhat. Ám ha leesik az eső, akkor a helyzet a visszájára fordul. A gumiabroncs felületén kialakított vájatminta feladata éppen az, hogy nedves aszfalton elvezesse a vizet és ezáltal biztosítsa a tapadást. Ha ez nincs, akkor tapadás sincs, s ekkor jelentkezik az aquaplaning néven ismert jelenség: mivel a gumi nem tudja kiszorítani a vizet, így a kocsi felúszik rajta, így aztán a fékezés, a kormányzás is bizonytalanná, sőt tulajdonképpen lehetetlenné válik, az autó ilyenkor a vezető beavatkozására úgy táncol, mint malac a jégen.
Az aquaplaning jelenség nagyobb mennyiségű csapadék – akár egy kiadós nyári zápor – hatására akkor is jelentkezhet, ha a profilmélység még 1,6 milliméter felett van picivel, tehát teljesíti a hazai előírásokat. Ezért szokták szakemberek azt javasolni, hogy a nyári gumit már a 2,5-3 milliméteres profilmélység elérésekor érdemes újra cserélni.
Az ellenőrzés legegyszerűbb módja a kopásjelző vizsgálata: ezt a gumigyártók általában a mintázat mellett egy apró háromszöggel vagy a TWI (Tread Wear Indicator) felirattal jelölik. Ha a kopásjelzőt eléri a kopás, akkor a gumi mindenképpen cserére érett. A profilmélység ellenőrizhető mélységmérővel is, ez a gumiszervizekben pillanatok alatt elvégezhető. Akkor sem érdemes kockáztatni, ha még 2 mm felett van a profilmélység, de a gumi láthatóan repedezett, ami az elöregedés jele. Ez általában akkor fordul elő, ha az autó évente keveset fut, s így akár 10 éves guminál is megvan megfelelő profilmélység.