Minden 10. autósnál jelenleg is folyamatosan ég valamilyen hibajelző
A magyar autósok többsége jól ismeri az autó műszerfalán megjelenő visszajelző- és vészjelző fényeket, de azért akadnak megdöbbentő megállapítások. Nem ritka, hogy egy-egy felvillanó lámpához az utastérben lévő mérgező anyagra, a kerékcsapágy-túlmelegedésre, vagy éppen a környezeti nyomás növekedésére asszociálunk – derült ki az Automax műszerfalismereti tesztjéből. Egyébként minden 10. autós jelenleg is farkasszemet néz egy olyan jelzőfénnyel, ami valamilyen hibára utal.
Hol vannak már azok az idők, amikor az autón mindössze néhány, s általában valóban komoly problémát jelző fény kapott helyet a műszerfalon. A mai autók ma már szinte mindenről értesítik a sofőrt, de vajon ismerjük-e ezeket? Erre kereste a választ a legfrissebb kutatásában az Automax.
Elsőként az autósok számára az egyik legvészjóslóbb lámpa ismertségét vizsgálták, mely a motor hibáját, illetve ellenőrzésének szükségességét jelzi. Ezt az akadályt a magyar sofőrök jól vették, 100-ból 95-en jelölték a jó választ. Ennél is magabiztosabb eredményt hozott az akkumulátor alacsony feszültséget vagy töltési problémát jelző lámpa felismerése. Csak minden 200. autós dőlt be annak, hogy az említett fény azt jelzi, a statikus elektromosság kapcsán túlfeszültség észlelhető az elektromos rendszerben.
A nyitva maradt ajtóra figyelmeztető fény nagyjából minden 50. autós szerint nem erre, hanem az utastérbe jutott mérgező anyagra, vagy a szellőztető rendszer hibájára utal. „Az autósok többsége egyébként ismeretlen fény esetén a használati útmutatóhoz fordul, s a hiba függvényében szervizbe látogat, bár akadnak különleges kezelési módok is. Az egyik beszámoló szerint egy autóst még ifjabb korában annyira zavarta a Polski jelzőfénye, hogy kikötötte, nem sokkal később besült a motor” – mondta Nagy Tibor, az Automax ügyvezetője.
A gyakran megjelenő figyelmeztetések sorában a legnagyobb félreértést az ablakmosó folyadék hamarosan bekövetkező hiányára utaló fény okozta, itt nagyjából minden 10. autós az esőszenzor aktiválására tippelt, rosszul. Az Automax kutatása szerint ugyancsak a problémás területek közé tartozik a különböző világítástípusok visszajelzéseinek felismerése is. Az első ködlámpa bekapcsolására utaló visszaigazolást minden 10. válaszadó helytelenül – tompított fényszóróként – azonosította. Ehhez képest a valószínűleg jóval ritkábban megjelenő légzsákhibára utaló lámpa jelentését betéve tudja a magyar; csak minden 100. autós vélte úgy, hogy a megengedett utazótömegnél nagyobb terhelésre, esetleg növekvő környezeti nyomásra utal.
„A jelzőlámpák pontos beazonosítása és a hibaelhárítás a tél közeledtével még fontosabbá válik. Ennek függvényében megdöbbentő az az adat, hogy minden 10. autós műszerfalán jelenleg is folyamatosan világít olyan lámpa, ami valamilyen hibára utal.” – tette hozzá Nagy Tibor.
A sajtóközleményben szereplő adatok az Automax Kft. online kutatásán alapulnak, melyben 1274 fő vett részt. Az adatfelvételre 2017. november 3. és november 17. között került sor. Az adatok a hazai autós társadalomra nézve nem reprezentatívak, de a témával kapcsolatos trendek felvázolására alkalmasak.