Az elmúlt években mintha csak mediterrán országgá váltunk volna, ritkábban esik például a hó, s így a téli autós közlekedés is kevésbé állítja kihívások elé a sofőröket. Ezzel együtt sok autósban felmerül a kérdés, hogy egyáltalán szükség van-e téli gumira, s mi van akkor, ha nyári gumiabronccsal próbáljuk átvészelni a hidegebb hónapokat. Bejegyzésünkben a hazai és környező országok gyakorlatát vesszük sorra, és megnézzük, tényleg büntetnek azért, ha nyári gumival furikázunk télen.
Mindjárt az elején tisztázzuk: ha ma Magyarországon nyári gumival megyünk télen, akkor a rendőr nem büntet(het), az út azonban annál inkább. Télen ugyanis extrém módon, akár két-háromszorosára megnő a fékút havas, jeges útviszonyok között. Ennek oka pedig az, hogy a hidegben megváltozik, pontosabban romlik a nyári gumiabroncs tapadási és súrlódási együtthatója, egyszerűen azért, mert meleg időjárásra tervezték. Ez egyébként azt is eredményezi, hogy még száraz útviszonyok között sem tudunk olyan rövid féktávon megállni, mintha téli abroncsokkal mennénk, vagyis nyári gumival télen közlekedni nagy felelőtlenség még akkor is, ha nincs hó.
Éppen ezért nem véletlen, hogy az elmúlt években a kötelező téligumi-használat bevezetése többször terítéken volt már, de végül politikusaink elvetették (minek is rántanák magukra az autós társadalom haragját). Így aztán Magyarországon nincs semmilyen jogi következménye annak, ha valaki nyári gumival furikázik télen., bár egyes útszakaszokon kötelezővé tehetik a hólánc használatát.
A külföldön a nyári gumi használatát több országban tiltják a személyautókon, az alábbiakban a környező országok szabályozását vettük sorra:
Ejtsünk szót azért egy alternatív megoldásról, ami Magyarországon nem túl gyakori választás, mégpedig a négyévszakos gumiabroncsokról. Mivel ezek gyártása esetén a biztonság az elsődleges szempont, ezért négyévszakos „papucsokat” általában téli körülményekre optimalizálják. Így van ez a manapság gyártott abroncsok 99 százalékával, amit egy, a gumi oldalfalán látható hópihe és az M+S felirat jelez. Hidegben tehát ez az abroncsfajta megközelíti a téli gumik kedvező paramétereit különösen a tapadás tekintetében, míg a nagy melegre ez már kevésbé igaz. A négyévszakos gumik ugyan jól tapadnak nyáron és akár a vízelvezető képesség is megfelelő, de sokkal jobban kopnak a nyári használat során, mint egy nyári abroncs.
Akad persze még egy látszólag optimálisnak tűnő megoldás, mely valójában akár rosszabb is lehet annál, mintha nyári gumikkal járnánk télen. Ha csak a meghajtott tengelyre veszünk téli gumit, akkor az az indulást valóban segítheti, ugyanakkor ne feledkezzünk meg arról, hogy meg is kell állni. Márpedig egy erőteljesebb fékezés esetén az autónak a nyári gumival szerelt tengelye jobban fog csúszni, így kitörhet, ezt a nagy különbséget pedig még a menetstabilizátorral felszerelt autók sem tudják korrigálni.