Kosár: 0 db

Autógumi kereső, méret alapján

Méret
/ R
Idény
Gyártó
Típus
Üzemanyag
Tapadás
Zaj

Autógumi kereső, autó alapján

Idény
Autómárka

Gumi + Felni összeszerelve

Idény
Autómárka

Acél- és alufelni kereső

Autómárka

Téli gumi használata nyáron (2017. 09. 06.)

  • Téli gumi használata nyáron
    Téli gumi használata nyáron
  • Téli gumi használata nyáron
    Téli gumi használata nyáron

Elsősorban spórolás okán tűnik jó ötletnek, hogy egyetlen (s persze nem négy évszakos) abronccsal járjunk egész évben. Ilyenkor a többség általában a téli gumira voksol, hiszen „télen van igazán szükség arra, hogy a gumi jól tapadjon, nyáron meg a téli abroncs is megteszi”. Ez persze messze nem így van, s, hogy miért arra, 4 pontban gyűjtöttük össze az érveket.

A téli gumi nyári használata balesetveszélyes és még spórolni sem lehet vele.

4 ok, amiért nem érdemes téli gumival nyáron járni

1. A téli gumi nyáron sokkal gyorsabban kopik, s ebből kifolyólag már önmagában megkérdőjelezhető az, hogy valóban spórolunk-e ezzel a megoldással.

Ha egy téli és nyári abroncsot egymás mellé teszünk, külsőre is számos különbséget találunk, más a bordázat, a nyári guminál hiányoznak a kapaszkodó lamellák. Ami viszont nem látható az a gumi anyaga, márpedig a téli abroncs más komponensekből készül, ami lágyabb felépítést, s ezzel együtt melegebb időben a nyárihoz képest jóval erőteljesebb kopást eredményez.

Autópályás használatban mindez fokozottan igaz: egy hirtelen és erős fékezés – amire valljuk be, éppen nyáron gyakran van szükség az M7-esen a Balaton felé gurulva – tekintélyes mennyiséget képes lefaragni a lágy téli gumiból. Összességében a téli gumi élettartama akár felével-harmadával is csökkenhet nyáron!

2. Jelentősen romlanak a menettulajdonságok, s ezzel együtt balesetveszélyesebb lesz a közlekedés: hosszabb lesz a féktáv és kanyarokban sem tudjuk bevenni azokat az íveket, amiket nyári gumival egyébként igen.

Éppen az 1-es pontban leírtak okán jelentősen növekszik a fékút, gumimárkától függően 100 km/h-ról 0-ra lassítva száraz körülmények között kb. 2-4 méterrel, de nedves úton, ennél is durvábban, akár 6-8 méter lehet a differencia. Pedig a hirtelen, általában tőlünk függetlenül bekövetkező események hatására történő fékezésnél minden méter számít, hogy elkerüljük a balesetet.

Persze nem csak fékezés, de haladás közben is fontos a tapadás, a téli gumival nyáron azonban nem leszünk képesek ugyanazokra a manőverekre: az autó kanyarokban hajtástól és súlymegosztástól függően alulkormányozottabbá, vagy éppen felülkormányozottá válik.

Mindezeket érdemes megnézni az alábbi videókon is:

3. Téli gumival nyáron közlekedni azért sem jó, mert megnő a fogyasztás.

A gumiabroncsokat különböző szempontok alapján rangsoroló EU-matricák kapcsán már tudjuk, hogy az egyik fő paraméter az üzemanyag-takarékosság. Míg azonban egy nyári gumi esetében ez a legjobb A, esetleg B kategóriát teljesíti, téli gumi esetében meleg körülmények között ez az érték jobb esetben D, de inkább E. Nagyjából elmondható, hogy az, aki téli abroncsot használ nyáron, 1000 kilométerenként 2-3 liternyi benzint használ el pluszban, ami újabb bizonyítéka annak, hogy a spórolás csak látszólagos.

4. Ráadásul ez az üzem még hangosabb haladást is eredményez.

Persze városi forgalomban ez kevésbé észlelhető, de autópályás haladásnál már annál inkább. A téli gumi barázdáltságából adódóan egyszerűen zajosabb, több a blokk, rengeteg lamella található rajta.

Akkor már inkább négy évszakos

Mindezeket figyelembe véve, bár Magyarországon jogszabály, illetve a KRESZ nem tiltja, mi nem javasoljuk a téli gumi használatát nyáron, hiszen semmiképpen nem lesz olcsóbb, annál inkább balesetveszélyesebb az autózás. Ha már valaki két évszaknak megfelelő gumi kapcsán elérhető megtakarításokon gondolkodunk, válassza a négy évszakos abroncsot, melyről részletesen itt írtunk.


×